Algemeen
Klachtenregeling

Klachten

Bij Anacare doen we ons best om goede zorg te bieden. Toch kan het gebeuren dat je ergens niet tevreden over bent. In dat geval kun je een klacht indienen. We vinden het belangrijk om dit te horen, zodat we samen in gesprek kunnen gaan en dingen kunnen verbeteren.

Wie kan een klacht indienen?

Niet alleen kinderen en jongeren zelf, maar ook ouders, pleegouders en stiefouders kunnen een klacht indienen. Je mag ook een vertrouwenspersoon vragen om je te helpen of namens jou een klacht in te dienen.

Hoe werkt het?

  1. Praat er eerst over
    Vaak helpt het om je ontevredenheid te bespreken met de jeugdzorgwerker. Samen kunnen jullie kijken naar een oplossing.
  2. Lukt dat niet?
    Als je het lastig vindt om dit direct te bespreken of het lukt niet om eruit te komen, dan kun je contact opnemen met de praktijkbegeleider.
  3. Nog steeds geen oplossing?
    Dan kun je hulp vragen aan een bemiddelaar van Anacare. De bemiddelaar kijkt samen met jou en de betrokkenen hoe jullie tot een oplossing kunnen komen. Je kunt de bemiddelaar bereiken via
    📩 klachtenbemiddeling@anacare.nl.
  4. Blijft het probleem bestaan?
    Dan kun je een klacht indienen bij een onafhankelijke externe partij: Klachtenportaal Zorg via www.klachtenportaal.nl, waarbij Anacare is aangesloten.


Jeugdstem

Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht. Voor informatie, advies of ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon kan meegaan naar gesprekken met de gemeente of een hulpverlener. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente.

Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Anacare.

Een Jeugdstem vertrouwenspersoon:                                         

  • geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;
  • ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
  • geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;
  • draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;


Zo bereik je Jeugdstem

  • Bel gratis naar 088 – 555 1000
  • Chat met een vertrouwenspersoon via jeugdstem.nl
    De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.


Kinderombudsman

Mocht een cliënt of zijn/haar (pleeg)ouders/verzorgers niet tevreden zijn omdat zij van mening zijn dat het belang van hun (pleeg)kind geschaad wordt, dan kunt u contact opnemen met de Kinderombudsman. De Kinderombudsman ziet er op toe dat in Nederland de rechten van het kind worden nageleefd. Dit is een onafhankelijk instituut dat tevens kinderen en jongeren adviseert over manieren waarop ze voor hun rechten kunnen opkomen. Contact kan worden opgenomen via;

Email:
info@dekinderombudsman.nl

Telefoon:
0800-876 54 32

Contactformulier:
https://www.dekinderombudsman.nl/

Post:
De Kinderombudsman
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Ga in gesprek
met ons

Wil je informatie? Bel ons!

Bedankt

Je bericht is succesvol verzonden!